Τρίτη, 28 Ιανουαρίου 2014

Μεγαλοεργολάβοι βάζουν ξανά στο στόχαστρο κονδύλια δισεκατομμυρίων


Κατασκευαστικοί όμιλοι ποντάρουν στα δισ. του ΕΣΠΑ για τη διάσωσή τους και φτιάχνουν τις συμμαχίες τους στο καινούριο πολιτικό τοπίο

Μετά από δεκαετίες που ορισμένοι καρπώνονταν εκατομμύρια από μίζες για εξοπλιστικά προγράμματα σε βάρος του ελληνικού λαού, η δικαιοσύνη τώρα προσπαθεί να ξετυλίξει το κουβάρι της διαπλοκής.

Την ίδια ώρα, όμως, κάποιοι άλλοι παράγοντες της εγχώριας διαπλοκής επιχειρούν να στήσουν το νέο μεγάλο κόλπο, που θα τους βγάλει κερδισμένους για την επόμενη επταετία, αλλά και θα διαμορφώσει το νέο πολιτικό κατεστημένο.

Όπως αποκαλύπτει κυριακάτικη εφημερίδα, η διαπλοκή αυτό το διάστημα δίνει σκληρές μάχες, καθώς μέσα στο επόμενο τρίμηνο θα αποφασιστεί ποια έργα θα μπουν στο νέο ΕΣΠΑ (2014-2020), συνολικού ύψους πάνω 21 δισ. ευρώ.

Κύριοι παίκτες είναι μεγαλοεργολάβοι και κατασκευαστικοί όμιλοι, οι οποίοι θέλουν να βγάλουν τα «σπασμένα» των προηγούμενων ετών. Αφού το παραμύθι για την ανάληψη έργων στο εξωτερικό ξέφτισε, οι μεγαλοεργολάβοι θέλουν να επιστρέψουν στα πάτρια εδάφη. Ο τελευταίος χρόνος τους έφερε ελάχιστες συμβάσεις στο εξωτερικό, οι περισσότερες από τις οποίες αποδείχτηκαν ζημιογόνες. Στόχος τους είναι να λεηλατήσουν το νέο ΕΣΠΑ και να πάρουν προς ίδιον όφελος τη μερίδα του λέοντος.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, υπάρχει ο κίνδυνος αρκετά δισ. ευρώ να αλλάξουν δρόμο, λόγω αδυναμίας των επιχειρήσεων να τα απορροφήσουν και να στραφούν προς κάποιους ισχυρούς εργολάβους.

Η πρόσφατη αναθεώρηση για τους 4 οδικούς άξονες μέσω της οποίας η διαπλοκή πρόκειται να ενθυλακώσει περί τα 6 δισ. ευρώ κρατικών και κοινοτικών κονδυλίων δείχνει ότι ορισμένοι εργολάβοι διαθέτουν ακόμα ισχυρούς συμμάχους.

Πολλά από τα έργα που είχαν ενταχθεί στο υφιστάμενο ΕΣΠΑ παρουσιάζουν σημαντικές καθυστερήσεις και συνεπώς δεν θα ολοκληρωθούν εγκαίρως. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει κίνδυνος να χαθούν σημαντικά κοινοτικά κονδύλια για έργα που πρέπει να παραδοθούν μέχρι το τέλος του 2015, πράγμα εξαιρετικά αδύνατον για τους οδικούς άξονες, τα μεγάλα έργα του ΟΣΕ και το μετρό της Θεσσαλονίκης. Οι κατασκευαστές θέλουν να βεβαιώσουν ότι οι συγκεκριμένες συμβάσεις θα μπουν, ως «έργα-γέφυρες» όπως αποκαλούνται, και στο επόμενο ΕΣΠΑ.

Η σκληρή μάχη για τα 21 δισ. του νέου ΕΣΠΑ θα δοθεί μέχρι τον Ιούνιο. Και εκεί που τα κοινοτικά κονδύλια προορίζονταν να ενισχύσουν τις επενδύσεις στην πραγματική οικονομία, κάποιοι ισχυροί κατασκευαστικοί όμιλοι ποντάρουν τη διάσωσή τους σε αυτά, διαμορφώνοντας παράλληλα τις συμμαχίες τους στο νέο πολιτικό σκηνικό.

Το νέο μεγάλο κόλπο μεγάλης μερίδας μεγαλοεργολάβων θα συνεχίσει το όργιο διαπλοκής των προηγούμενων ετών. Έτσι τίθεται το εύλογο ερώτημα, πότε η δικαιοσύνη θα ανοίξει το φάκελο των δημοσίων έργων; Έχει έρθει η ώρα, που δεν παίρνει αναβολή, για να λογοδοτήσουν και όσοι διασπάθισαν δημόσιο χρήμα, στερώντας το από τον ελληνικό λαό, και συνέβαλαν στη χρεοκοπία της χώρας, με τις απάνθρωπες για την τεράστια πλειοψηφία συνέπειες.
Πηγή newsbomb

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου