Δευτέρα, 2 Δεκεμβρίου 2013

H παντοδυναμία των εργολάβων


Η παραχώρηση εκ μέρους του Δημοσίου των μελλοντικών εσόδων από τα διόδια στους εργολάβους ανατρέπει τα σενάρια του 2007 που έκαναν λόγο για εισπράξεις 22 δισ. ευρώ ώς το 2037. Περιορίζοντας έτσι τα έσοδα στα 8,2 δισ. ευρώ. Οι εργολάβοι τα παίρνουν όλα σχεδόν και πριν από τη νέα σύμβαση αλλά και μετά, αφού αφήνονται νέα «παραθυράκια» για απαλλοτριώσεις και αρχαιολογικές ανασκαφές, που δεν έχουν ολοκληρωθεί.


Είναι προφανές ποιος ωφελείται από την καταβολή αποζημιώσεων όπως και η ευκολία με την οποία αυτές δίνονται. Οι αναθεωρημένες συμβάσεις του Δημοσίου με τους εργολάβους για επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητόδρομους, που έγιναν δήθεν για να μην λάβουν αποζημιώσεις οι δεύτεροι ύψους 2 δισ. ευρώ και να μην προβούν σε πολύχρονους δικαστικούς αγώνες, ουσιαστικά δεν αλλάζουν τίποτα, παρά τον πανηγυρικό τόνο που δόθηκε χθες για δημιουργία 20.000 νέων θέσεων εργασίας.

Η περίφημη και διαφημισμένη επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητόδρομους της χώρας επιφέρει άμεσα αυξήσεις στις τιμές των διοδίων. Η προβλεπόμενη χρέωση ανά χιλιόμετρο από 2,5 λεπτά που είναι τώρα θα φτάσει στα 4 λεπτά. Δεν έχει σημασία ότι σε μερικά τμήματα του οδικού δικτύου θα μειωθούν οι τιμές, όπως π.χ. στην εθνική Κορίνθου – Πατρών και σε μερικά ακόμη τμήματα του εθνικού δικτύου. Οι αυξήσεις που αναμένονται υπερτερούν κατά πολύ των πολύ μικρών μειώσεων.

Η νέα σύμβαση έγινε για να μην καταγγείλουν τις προηγούμενες οι εργολάβοι και αυτό οδήγησε στην καταβολή αποζημιώσεων καθώς και στη δυνατότητα που τους δίνει για νέες διεκδικήσεις στο μέλλον. Για να καλύψει το Δημόσιο το χρηματοδοτικό κενό των 1,2 δισ. ευρώ που υπάρχει, θα αναζητήσει πόρους από άλλα έργα καθώς και από τις τσουχτερές αυξήσεις στις τιμές των διοδίων. Εως ότου ολοκληρωθούν τα έργα, κάτι που αναμένεται να γίνει ώς το τέλος του 2015, σε δύο δηλαδή χρόνια από τώρα, οι οδηγοί καλούνται να καταβάλουν πάνω από 600 εκατομμύρια ευρώ.

Ο χορός των δισεκατομμυρίων ευρώ προς τους εργολάβους απλώς δείχνει το μέγεθος της εξάρτησης της κυβέρνησης από ορισμένους εξ αυτών και τη δειλία ή ατολμία της να αξιοποιήσει τους διαθέσιμους κοινοτικούς πόρους για τα μεγάλα δημόσια έργα. Προβλήματα εγείρονται επίσης από το ότι η «καρμανιόλα» Κορίνθου – Πατρών, φόβος και τρόμος για τους οδηγούς, δεν έχει ακόμη υπογραφεί από τους εργολάβους. Προφανώς, κάτι «μαγειρεύουν» οι εργολάβοι, χωρίς η κυβέρνηση, διά του υπουργού Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, να είναι σε θέση να δώσει μια πειστική απάντηση ή μια καλή δικαιολογία. Εύκολα όμως θα δανειστεί, μαζί με περικοπές από άλλα έργα, 650 εκατομμύρια ευρώ, για να καλύψει το κενό των 1,2 δισ. ευρώ. Ολες οι διαπραγματεύσεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα με κυβέρνηση όχι πολιτικών αλλά εργολάβων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου