Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου 2013

Εκατομμύρια να φάν’ κι οι… μπουλντόζες

* Οι νέες αποικιοκρατικές συμβάσεις για τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους «ξεπλύθηκαν» από την κυβερνητική πλειοψηφία στη Βουλή
* 776 εκατ. ευρώ ως… προκαταβολή παίρνουν οι εργολάβοι για να ξεκινήσουν τα έργα. Αρχισαν, μάλιστα, νέες διεκδικήσεις! 
* Διαψεύδονται οι κυβερνητικές θριαμβολογίες για 20.000-25.000 θέσεις εργασίας. Στα έργα θα απασχοληθούν 6.000
Της Χαράς Τζαναβάρα
Οι Βρυξέλλες αποκάλυψαν με τον πιο επίσημο τρόπο όσα επιχείρησε να κρύψει επιμελώς η κυβερνητική πλειοψηφία από τη Βουλή και κυρίως τους φορολογούμενους πολίτες.
Χθες, ο αρμόδιος επίτροπος ανακοίνωσε ότι η χρηματοδοτική υποστήριξη των έργων στους αυτοκινητόδρομους αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ, όταν ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών υπολόγιζε το χρηματοδοτικό κενό σε 1,2 δισ. ευρώ, μαζί με το «πανοπροίκι» των 100 εκατ. ευρώ για τη σήραγγα της Κλόκοβας, κοντά στο Αντίρριο, που δεν είχε προβλεφθεί από την αρχική σύμβαση. Διέψευσε επίσης τις κυβερνητικές θριαμβολογίες ότι η επανεκκίνηση των έργων θα δημιουργήσει 20-25 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, ανακοινώνοντας ότι στη φάση κατασκευής θα απασχοληθούν 6.000 άτομα, ενώ στη λειτουργία θα υπάρξουν συνολικά 1.700 μόνιμες θέσεις, από τις οποίες οι περισσότερες ήδη έχουν καλυφθεί.
Βρυξέλλες και κυβέρνηση, πάντως, συμφωνούν να ανοίξουν τα ταμεία προς τους εργολάβους Ελληνες και Ευρωπαίοι, όπως ομολογεί ο Γιοχάνες Χαν, διαθέτοντας όλα τα κονδύλια που περιμένει η χώρα μας από τα ταμεία Περιφερειακής Ανάπτυξης και Συνοχής.

Με διαδικασίες ταχύτερες και από… fast track, η κυβερνητική πλειοψηφία «ξέπλυνε» από τη Βουλή τις νέες αποικιοκρατικές συμβάσεις για τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους και το σχετικό νομοθέτημα δημοσιεύτηκε στις 11 του μηνός στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 269 Α΄), ενώ ταυτόχρονα άρχισαν να ρέουν τα εκατομμύρια ευρώ προς τους εργολάβους! Φαίνεται, γι” αυτούς, «λεφτά υπάρχουν», ενώ τα ταμεία είναι άδεια μόνον για τους φορολογούμενους…

Ως ημερομηνία έναρξης της ισχύος των νέων συμβάσεων ορίστηκε η 16η Δεκεμβρίου, αλλά οι συμφωνημένες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων αναμένεται να εφαρμοστούν μετά τις γιορτές. Μέσα σε μια ημέρα, ο υπουργός Υποδομών υπέγραψε σειρά αποφάσεων με τις οποίες εγκρίθηκε η χορήγηση συνολικά 776 εκατ. ευρώ ως… προκαταβολή για να ξεκινήσουν τα έργα. Αφορούν διάφορους «κουμπαράδες», από υπόλοιπα της προβλεπόμενης από τις συμβάσεις του 2007 εθνικής συμμετοχής και προκαταβολές των νέων ρυθμίσεων, αλλά και αποζημιώσεις των εργολάβων για διάφορες αιτίες, από καθυστερήσεις στην παράδοση των απαλλοτριωμένων χώρων έως διαφυγόντα έσοδα από τα διόδια, αφού οι μελέτες κάποιων ακριβοπληρωμένων συμβούλων είχαν προβλέψει ότι ώς το 2038 δεν θα εκδηλωνόταν οικονομική κρίση!

Επιπλέον, με κοινή απόφαση των υπουργών Υποδομών, Ανάπτυξης και Οικονομικών ανοίγονται τέσσερις ειδικοί λογαριασμοί στην Τράπεζα της Ελλάδος στην οποία κατατίθενται 858,2 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για τις ανάγκες των τεσσάρων αυτοκινητόδρομων. Η εκταμίευσή τους θα γίνεται με βάση αυστηρό χρονοδιάγραμμα που προβλέπουν οι νέες συμβάσεις και δεσμεύουν μόνον το Δημόσιο!

Να σημειωθεί ότι η καταβολή τους δεν συνδέεται με την πρόοδο των έργων. Πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία με τις νέες συμβάσεις, οι εργολάβοι άρχισαν τις… διεκδικήσεις. Στην περίπτωση της Ιόνιας οδού (Αντίρριο – Γιάννενα), οι εργολάβοι που έχουν αναλάβει τα χρυσοφόρα διόδια της εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας απαιτούν από το Δημόσιο 57,8 εκατ. ευρώ, συν τους τόκους, γιατί δεν τους επέτρεψε να θέσουν σε λειτουργία δύο νέους σταθμούς, στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου, όπως προβλέπει η σύμβαση του 2007! Πρόκειται για την κοινοπραξία που έχει προαναγγείλει με την έναρξη των έργων αυξήσεις στα διόδια, που στην περίπτωση των Αφιδνών φθάνουν το 60%! Στην περίπτωση του αυτοκινητόδρομου Κορίνθου-Πατρών, σε μία μόνον ημέρα (9/12/2013) ο Μ. Χρυσοχοΐδης υπέγραψε πέντε αποφάσεις, με τις οποίες οι εργολάβοι παίρνουν πάνω από 4,5 εκατ. ευρώ ως αποζημίωση που αφορά διάφορα μικρά έργα για την προστασία των αρχαιοτήτων που δεν προβλέπονται από την αρχική σύμβαση.

ΣΥΡΙΖΑ: να γίνουν οι αυτοκινητόδρομοι, αλλά…

Υπέρ της αποπεράτωσης των έργων στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους τάσσεται ο ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο σε κοινή δήλωση των καθ΄ ύλην αρμόδιων βουλευτών του, Γιώργου Σταθάκη και Ευγενίας Ουζουνίδου, επισημαίνει ότι «οι ψηφισθείσες συμβάσεις δεν παρέχουν εγγυήσεις ούτε για την υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος, ούτε για τη βιωσιμότητα και την τελική υλοποίησή τους». Ασκείται επίσης κριτική στην επικείμενη αύξηση των διοδίων, παρά τη διεθνή πρακτική που προβλέπει μείωση τιμών για να συγκρατηθεί η διαπιστωμένη κυκλοφοριακή πτώση κατά 30-35%. Επικεντρώνουν την κριτική τους σε άλλα τρία σημεία: 1) Την υποκατάσταση της τραπεζικής χρηματοδότησης τουλάχιστον κατά 50% από δημόσιους πόρους. 2) Τη μεταφορά μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου από τα διόδια προς όφελος των κατασκευαστών. ­ 3) Τη συμβολή του Δημοσίου στη χρηματοδότηση που έφτασε στο 55%, χωρίς όμως να μεταβληθεί η μετοχική σύνθεση στις εταιρείες παραχώρησης, στις οποίες το Δημόσιο παραμένει στο 20%, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις του 2007.
 Πηγή http://www.efsyn.gr/?p=16003

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου